Na Slovensku bolo odporúčanie vytvoriť publikačné open data minimum pre samosprávy zakotvené do viacerých strategických dokumentov (Akčný plán Iniciatívy pre otvorené vládnutie na roky 2017 – 2019, Strategická priorita: Otvorené údaje). Do dnešného dňa však publikačné minimum pre samosprávy nebolo formálne zadefinované. V zahraničí existuje niekoľko iniciatív, ktoré by mohli byť pre Slovensko inšpiráciou k diskusii o nastavení publikačného minima.
Doterajšie iniciatívy štátu
Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu definuje publikačné minimum[1] ako „zoznam datasetov podľa jednotlivých kategórií miest a obcí, ktoré by mala prioritne publikovať inštitúcia samosprávy. Tento zoznam datasetov definuje aj požiadavky na kvalitu, aktuálnosť a formát údajov (pre jednotlivé typy datasetov).“ Táto definícia nadväzuje aj na Akčný plán Iniciatívy pre otvorené vládnutie v SR 2017 – 2019, ktorý obsahuje niekoľko odporúčaní v oblasti zverejňovania otvorených dát na úrovni samospráv:
- Odporúčanie 1: Vytvoriť a zverejniť návrh vzorového publikačného minima pre orgány územnej samosprávy do 20. júna 2017
- Odporúčanie 2: Zverejňovať otvorené dáta minimálne v rozsahu a štruktúre definovanej v publikačnom minime pre orgány územnej samosprávy za pomoci technickej infraštruktúry Dátového centra obcí a miest (DCOM) od júna 2017
Napriek snahám viacerých úradov a uplynutiu stanovených termínov, k naplneniu týchto odporúčaní doteraz nedošlo – momentálne neexistuje žiadny návrh odporúčaného publikačného minima, ktorým by sa samosprávy mohli riadiť pri zverejňovaní otvorených dát.
Príklady z Českej republiky
Zoznam povinne zverejňovaných otvorených dát na národnej úrovni
Vláda ČR vydala Nariadenie č. 425/2016 Sb. O zozname informácií zverejňovaných ako otvorené dáta, ktorým sa zadefinoval zoznam datasetov, ktoré sú v ČR povinne zverejňované ako otvorené dáta – kompletný zoznam a celé nariadenie je dostupné tu. Napriek tomu, že nariadenie nemá dopad na samosprávy, takýto prístup je možné považovať za príklad dobrej praxe – vláda jasne definuje, ktoré datasety budú povinne zverejňované ako otvorené dáta.
V zozname sú zahrnuté napr.:
- Informácie o dotáciách,
- Obchodné informácie o firmách,
- Informácie z centrálnej evidencie voľných pracovných miest,
- Informácie z registra poskytovateľov sociálnych služieb,
- Metadáta zmlúv zverejnených v centrálnom registri zmlúv,
- Informácie zo systému na verejné obstarávanie,
- A i.
Publikačné plány pre organizácie
Ministerstvo vnútra ČR je hlavným koordinačným subjektom v oblasti otvorených dát v ČR. V roku 2016 boli vytvorené publikačné plány, ktore poskytujú jednotlivým organizáciám štátnej a verejnej správy (ministerstvá, centrálne orgány, kraje, obce s rozšírenou pôsobnosťou a ostatné obce) usmernenie ohľadne toho, čoa akozverejňovať. Tieto publikačné plány definujú názvy datasetov, ktoré musia byť zverejnené, štruktúru, v akej by mali byť zverejnené, a aké meta údaje by mal každý dataset obsahovať.
Jednotlivé datasety musia obsahovať:
- názov a popis datasetu,
- informácie o kurátorovi zodpovedného za analýzu a prípravu datasetu,
- prínosy a riziká zverejnenia datasetu v podobe otvorených dát,
- periodicita aktualizácie datasetu,
- podmienky použitia,
- plánovaný termín prvej publikácie datasetu.
Zoznam datasetov uvádzaných v Publikačnom pláne nie je možné považovať za jasné publikačné minimum vzhľadom na ich rozsiahlosť, komplexnosť a detailnosť. Napriek tomu môžu slúžiť ako inšpirácia pri nastavovaní publikačného minima pre potreby slovenských samospráv. Zoznam datasetov Publikačného plánu pre obce s rozšírenou pôsobnosťou[2] je pomerne rozsiahly:
- Aktuálne opravy, rekonštrukcie, uzávierky ulíc
- Bezbariérová prístupnosť objektov z užívateľského hľadiska
- Bezúplatné plnenia a dary
- Cestovné náklady – zahraničie
- Dopravné značenie
- Dreviny
- Evidencia psov
- Harmonogram blokových čistení ulíc
- Harmonogram výkopových prác
- Informácie o stave prepážok
- Katalóg knižnice
- Koordinátori prevencie kriminality
- Kurátori sociálnej starostlivosti
- Miesta pre meranie rýchlosti mestskou políciou
- Miestne poplatky
- Obsadzované pracovné miesta
- Obsadzované služobné miesta
- Odtiahnuté vozidlá
- Organizačná štruktúra, úradné hodiny a kontakty
- Parkovacie miesta a zóny plateného státia
- Parky
- Plán kontrolnej činnosti
- Usporadúvané akcie
- Poskytované dotácie a granty za inštitúciu/mesto/kraj
- Povolenia k lovu a rybolovu
- Prezenčná listina zasadnutí
- Program zasadnutí a zápisy zo zasadnutí orgánov
- Prenajatý/vlastnený/spravovaný majetok, ktorý nie je v CRABU
- Predpisy
- Prehľad daňových dokladov
- Priestupky
- Pripojenie na internet
- Regionálna a medzinárodná spolupráca
- Rastliny
- Rozpočet
- Poriadky cintorínov
- Zberné miesta pre odpad a umiestnenie kontajnerov
- Zoznam brownfieldov
- Zoznam čestných občanov
- Zoznam kamier
- Zoznam knižníc
- Zoznam oznámených zhromaždení
- Zoznam pamätných stromov
- Zoznam platov zamestnancov
- Zoznam poradných orgánov organizácie
- Zoznam služobných staníc mestskej polície
- Zoznam sociálnych služieb
- Zoznam zámerov nakladania nehnuteľným majetkom
- Športoviská
- Správa hrobových miest
- Štatistika platov zamestnancov
- Štatistika sťažností
- Štatistiky žiadostí
- Strategické dokumenty
- Svätostánky
- Telefónny zoznam organizácie
- Turistické ciele
- Umiestnenie zastávok hromadnej dopravy
- Úradná tabuľa
- Uznesenia z rokovaní orgánov
- Verejné osvetlenie
- Verejné WC
- Zdravotnícke zariadenia
- Zeleň mimo parkov
Príklad zo Španielska
Publikačné minimum pre samosprávy a provincie
Federácia samospráv a provincií (FEMP) v Španielsku vypracovala publikáciu „Otvorené údaje: Strategická príručka pre ich implementáciu a minimálne údaje na publikáciu“. V nej definuje, aké dáta a v akej štruktúre môže obec alebo mesto zverejňovať, a aké atribúty by mali mať open data portály. FEMP zadefinovala 40 datasetov na zverejnenie vrátane detailných informácií o spôsobe ich zverejňovania:
- Agenda zastupiteľstva
- Kalendár aktivít a podujatí
- Verejné parkoviská
- Notifikácie, odporúčania, sťažnosti a žiadosti
- Verejné bicykle
- Kvalita ovzdušia
- Oficiálna mapa ulíc
- Register podnikov a barových terás
- Hluk
- Obstarávanie, tendre a dodávatelia verejných služieb
- Zmluvy
- Miestny verejný dlh
- Organizácie samosprávy
- Doprava
- Športové zariadenia
- Turistické atrakcie
- Populácia
- Rozpočet a jeho implementácia
- Miesta verejnej Wi-Fi
- Verejná doprava
- Miestna kartografia
- Dopravné nehody
- Koše na triedený odpad
- Register organizácií
- Hotely, turistické ubytovne a penzióny
- Kvalita vody
- Cyklocesty, cyklopruhy, pokojné ulice
- Verejné osvetlenie
- Dotácie
- Ihriská pre deti a seniorov
- Register podnikateľov, ktorí platia dane v samospráve
- Faktúry
- Register vozidiel
- Zoznam mestských a vidieckych aktív
- Parky a záhrady
- Rozvrh a klasifikácia zamestnancov samosprávy
- Plánovacie povolenia a licencie prevádzok
- Správa odpadov
- Zdroje pitnej vody
- Pokuty
Príklad z USA
Open Data Census: Hodnotenie dát samosrpav
Projekt U.S. City Open Data Census je zameraný na hodnotenie otvorených dát zverejňovanými 266-timi mestami v USA. Projekt je realizovaný mimovládnymi organizáciami Sunlight Foundation a Open Knowledge Foundation. U.S. City Open Data Census umožňuje porovnanie miest, a hoci si nekladie za cieľ určiť, ktoré datasety sú najdôležitejšie, autori sú presvedčení, že tie, ktoré hodnotia, patria medzi dôležité. V rámci hodnotiacich kritérií sa posudzuje či sú údaje otvorene licencované, dostupné online, zadarmo a na jednom mieste, ako aj či sú aktuálne a v podobe otvorených údajov. V rámci projektu je posudzovaných 20 datasetov v najdôležitejších témach, medzi ktoré patria napr.:
- Rozpočet
- Správy o kriminalite
- Stavebné povolenia
- Parcely
- Zónovanie
- Žiadosti a sťažnosti
- Výdavky
- Porušenia stavebných predpisov
- Mzdy zamestnancov
- Zoznamy podnikateľov
- Dopravné nehody
- Inšpekcie reštaurácií
- Dane z nehnuteľností
- Pozemky a budovy vo vlastníctve mesta
- Obstarávacie zmluvy
- Núdzové volania
- Lobistická aktivita
- Analytiky webu
- Policajné zásahy
- Prevody majetkov
Záver
Dobre nastavené publikačné minimum má potenciál zvýšiť mieru zverejňovania otvorených dát na Slovensku. V rámci diskusie o publikačnom minime je potrebné vychádzať z reálnych potrieb a podmienok slovenských samospráv aj z už existujúcej legislatívy, a tiež inšpirovať sa dobrou praxou zo zahraničia.
Ak samosprávy dostanú jasný návod na to čo a ako majú zverejňovať v minimálnom rozsahu, a ak samosprávy reálne začnú tieto otvorené údaje zverejňovať, vznikne obrovský priestor na kreatívne využitie dát, napríklad z hľadiska tvorby analýz, aplikácií, či iných riešení. Bude tiež možné robiť benchmarky (porovnávať napr. množstvo recyklovaného odpadu, údaje o tom, ktorá samospráva ako efektívne nakupuje tovary a služby, úspešnosť v debarierizácii územia, a pod.), budovať aplikácie, ktoré uľahčujú každodenný život zamestnancov a obyvateľov jednotlivých samospráv, či využívať vedomosti a skúsenosti open data expertov a nadšencov pri hľadaní nových riešení na lokálnej, regionálnej a celoštátnej úrovni.
Diskusia o zadefinovaní publikačného minima bola doteraz podceňovaná – je načase dotiahnuť tento dôležitý krok a zapojiť do open data priestoru čo najväčší počet samospráv.
[1] V strategickom dokumente Strategická priorita: Otvorené údaje
[2] Obcí s rozšírenou pôsobnosťou je dnes v ČR 205 väčších obcí, ktoré majú v pôsobnosti aj časť agendy pre ďalšie obce v okolí.