Na Slovensku bolo odporúčanie vytvoriť publikačné open data minimum pre samosprávy zakotvené do viacerých strategických dokumentov (Akčný plán Iniciatívy pre otvorené vládnutie na roky 2017 – 2019, Strategická priorita: Otvorené údaje). Do dnešného dňa však publikačné minimum pre samosprávy nebolo formálne zadefinované. V zahraničí existuje niekoľko iniciatív, ktoré by mohli byť pre Slovensko inšpiráciou k diskusii o nastavení publikačného minima.

Doterajšie iniciatívy štátu

Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu definuje publikačné minimum[1] ako  „zoznam datasetov podľa jednotlivých kategórií miest a obcí, ktoré by mala prioritne publikovať inštitúcia samosprávy. Tento zoznam datasetov definuje aj požiadavky na kvalitu, aktuálnosť a formát údajov (pre jednotlivé typy datasetov).“ Táto definícia nadväzuje aj na Akčný plán Iniciatívy pre otvorené vládnutie v SR 2017 – 2019, ktorý obsahuje niekoľko odporúčaní v oblasti zverejňovania otvorených dát na úrovni samospráv:

  • Odporúčanie 1: Vytvoriť a zverejniť návrh vzorového publikačného minima pre orgány územnej samosprávy do 20. júna 2017
  • Odporúčanie 2: Zverejňovať otvorené dáta minimálne v rozsahu a štruktúre definovanej v publikačnom minime pre orgány územnej samosprávy za pomoci technickej infraštruktúry Dátového centra obcí a miest (DCOM) od júna 2017

Napriek snahám viacerých úradov a uplynutiu stanovených termínov, k naplneniu týchto odporúčaní doteraz nedošlo – momentálne neexistuje žiadny návrh odporúčaného publikačného minima, ktorým by sa samosprávy mohli riadiť pri zverejňovaní otvorených dát.

Príklady z Českej republiky

Zoznam povinne zverejňovaných otvorených dát na národnej úrovni

Vláda ČR vydala Nariadenie č. 425/2016 Sb. O zozname informácií zverejňovaných ako otvorené dáta, ktorým sa zadefinoval zoznam datasetov, ktoré sú v ČR povinne zverejňované ako otvorené dáta – kompletný zoznam a celé nariadenie je dostupné tu. Napriek  tomu, že nariadenie nemá dopad na samosprávy, takýto prístup je možné považovať za príklad dobrej praxe – vláda jasne definuje, ktoré datasety budú povinne zverejňované ako otvorené dáta.

V zozname sú zahrnuté napr.:

  • Informácie o dotáciách,
  • Obchodné informácie o firmách,
  • Informácie z centrálnej evidencie voľných pracovných miest,
  • Informácie z registra poskytovateľov sociálnych služieb,
  • Metadáta zmlúv zverejnených v centrálnom registri zmlúv,
  • Informácie zo systému na verejné obstarávanie,
  • A i.

Publikačné plány pre organizácie

Ministerstvo vnútra ČR je hlavným koordinačným subjektom v oblasti otvorených dát v ČR. V roku 2016 boli vytvorené publikačné plány, ktore poskytujú jednotlivým organizáciám štátnej a verejnej správy (ministerstvá, centrálne orgány, kraje, obce s rozšírenou pôsobnosťou a ostatné obce) usmernenie ohľadne toho, čoa akozverejňovať. Tieto publikačné plány definujú názvy datasetov, ktoré musia byť zverejnené, štruktúru, v akej by mali byť zverejnené, a aké meta údaje by mal každý dataset obsahovať.

 Jednotlivé datasety musia obsahovať:

  • názov a popis datasetu,
  • informácie o kurátorovi zodpovedného za analýzu a prípravu datasetu,
  • prínosy a riziká zverejnenia datasetu v podobe otvorených dát,
  • periodicita aktualizácie datasetu,
  • podmienky použitia,
  • plánovaný termín prvej publikácie datasetu.

Zoznam datasetov uvádzaných v Publikačnom pláne nie je možné považovať za jasné publikačné minimum vzhľadom na ich rozsiahlosť, komplexnosť a detailnosť. Napriek tomu môžu slúžiť ako inšpirácia pri nastavovaní publikačného minima pre potreby slovenských samospráv. Zoznam datasetov Publikačného plánu pre obce s rozšírenou pôsobnosťou[2] je pomerne rozsiahly:

  1. Aktuálne opravy, rekonštrukcie, uzávierky ulíc
  2.  Bezbariérová prístupnosť objektov z užívateľského hľadiska
  3.  Bezúplatné plnenia a dary
  4.  Cestovné náklady – zahraničie
  5.  Dopravné značenie
  6.  Dreviny
  7. Evidencia psov
  8.  Harmonogram blokových čistení ulíc
  9. Harmonogram výkopových prác
  10.  Informácie o stave prepážok
  11.  Katalóg knižnice
  12.  Koordinátori prevencie kriminality
  13.  Kurátori sociálnej starostlivosti
  14.  Miesta pre meranie rýchlosti mestskou políciou
  15.  Miestne poplatky
  16. Obsadzované pracovné miesta
  17. Obsadzované služobné miesta
  18.  Odtiahnuté vozidlá
  19.  Organizačná štruktúra, úradné hodiny a kontakty
  20. Parkovacie miesta a zóny plateného státia
  21.  Parky
  22.  Plán kontrolnej činnosti
  23.  Usporadúvané akcie
  24.  Poskytované dotácie a granty za inštitúciu/mesto/kraj
  25.  Povolenia k lovu a rybolovu
  26.  Prezenčná listina zasadnutí
  27.  Program zasadnutí a zápisy zo zasadnutí orgánov
  28.  Prenajatý/vlastnený/spravovaný majetok, ktorý nie je v CRABU
  29. Predpisy
  30. Prehľad daňových dokladov
  31. Priestupky
  32. Pripojenie na internet
  33. Regionálna a medzinárodná spolupráca
  34. Rastliny
  35. Rozpočet
  36.  Poriadky cintorínov
  37. Zberné miesta pre odpad a umiestnenie kontajnerov
  38. Zoznam brownfieldov
  39.  Zoznam čestných občanov
  40.  Zoznam kamier
  41. Zoznam knižníc
  42.  Zoznam oznámených zhromaždení
  43. Zoznam pamätných stromov
  44. Zoznam platov zamestnancov
  45. Zoznam poradných orgánov organizácie
  46. Zoznam služobných staníc mestskej polície
  47. Zoznam sociálnych služieb
  48. Zoznam zámerov nakladania nehnuteľným majetkom
  49. Športoviská
  50. Správa hrobových miest
  51. Štatistika platov zamestnancov
  52. Štatistika sťažností
  53.  Štatistiky žiadostí
  54. Strategické dokumenty
  55. Svätostánky
  56.  Telefónny zoznam organizácie
  57.  Turistické ciele
  58.  Umiestnenie zastávok hromadnej dopravy
  59.  Úradná tabuľa
  60. Uznesenia z rokovaní orgánov
  61. Verejné osvetlenie
  62. Verejné WC
  63.  Zdravotnícke zariadenia
  64.  Zeleň mimo parkov

Príklad zo Španielska

Publikačné minimum pre samosprávy a provincie

Federácia samospráv a provincií (FEMP) v Španielsku  vypracovala publikáciu „Otvorené údaje: Strategická príručka pre ich implementáciu a minimálne údaje na publikáciu. V nej definuje, aké dáta a v akej štruktúre môže obec alebo mesto zverejňovať, a aké atribúty by mali mať open data portály.  FEMP zadefinovala 40 datasetov na zverejnenie vrátane detailných informácií o spôsobe ich zverejňovania:

  1. Agenda zastupiteľstva
  2. Kalendár aktivít a podujatí
  3. Verejné parkoviská
  4. Notifikácie, odporúčania, sťažnosti a žiadosti
  5. Verejné bicykle
  6. Kvalita ovzdušia
  7. Oficiálna mapa ulíc
  8. Register podnikov a barových terás
  9. Hluk
  10. Obstarávanie, tendre a dodávatelia verejných služieb
  11. Zmluvy
  12.  Miestny verejný dlh
  13. Organizácie samosprávy
  14. Doprava
  15. Športové zariadenia
  16. Turistické atrakcie
  17. Populácia
  18.  Rozpočet a jeho implementácia
  19. Miesta verejnej Wi-Fi
  20. Verejná doprava
  21. Miestna kartografia
  22. Dopravné nehody
  23.  Koše na triedený odpad
  24.  Register organizácií
  25. Hotely, turistické ubytovne a penzióny
  26. Kvalita vody
  27.  Cyklocesty, cyklopruhy, pokojné ulice
  28. Verejné osvetlenie
  29. Dotácie
  30. Ihriská pre deti a seniorov
  31. Register podnikateľov, ktorí platia dane v samospráve
  32. Faktúry
  33. Register vozidiel
  34. Zoznam mestských a vidieckych aktív
  35. Parky a záhrady
  36. Rozvrh a klasifikácia zamestnancov samosprávy
  37. Plánovacie povolenia a licencie prevádzok
  38. Správa odpadov
  39.  Zdroje pitnej vody
  40.  Pokuty

Príklad z USA

Open Data Census: Hodnotenie dát samosrpav

Projekt U.S. City Open Data Census je zameraný na hodnotenie otvorených dát zverejňovanými 266-timi mestami v USA. Projekt je realizovaný mimovládnymi organizáciami  Sunlight Foundation a Open Knowledge Foundation. U.S. City Open Data Census umožňuje porovnanie miest, a hoci si nekladie za cieľ určiť, ktoré datasety sú najdôležitejšie, autori sú presvedčení, že tie, ktoré hodnotia, patria medzi dôležité. V rámci hodnotiacich kritérií sa posudzuje či sú údaje otvorene licencované, dostupné online, zadarmo a na jednom mieste, ako aj či sú aktuálne a v podobe otvorených údajov. V rámci projektu je posudzovaných 20 datasetov v najdôležitejších témach, medzi ktoré patria napr.:

  1. Rozpočet
  2. Správy o kriminalite
  3. Stavebné povolenia
  4. Parcely
  5. Zónovanie
  6. Žiadosti a sťažnosti
  7. Výdavky
  8. Porušenia stavebných predpisov
  9. Mzdy zamestnancov
  10. Zoznamy podnikateľov
  11. Dopravné nehody
  12. Inšpekcie reštaurácií
  13. Dane z nehnuteľností
  14. Pozemky a budovy vo vlastníctve mesta
  15. Obstarávacie zmluvy
  16. Núdzové volania
  17. Lobistická aktivita
  18. Analytiky webu
  19. Policajné zásahy
  20. Prevody majetkov

Záver

Dobre nastavené publikačné minimum má potenciál zvýšiť mieru zverejňovania otvorených dát na Slovensku. V rámci diskusie o publikačnom minime je potrebné vychádzať z reálnych potrieb a podmienok slovenských samospráv aj z už existujúcej legislatívy, a tiež inšpirovať sa dobrou praxou zo zahraničia.

Ak samosprávy dostanú jasný návod na to čo a ako majú zverejňovať v minimálnom rozsahu, a ak samosprávy reálne začnú tieto otvorené údaje zverejňovať, vznikne obrovský priestor na kreatívne využitie dát, napríklad z hľadiska tvorby analýz, aplikácií, či iných riešení. Bude tiež možné robiť benchmarky (porovnávať napr. množstvo recyklovaného odpadu, údaje o tom, ktorá samospráva ako efektívne nakupuje tovary a služby, úspešnosť v debarierizácii územia, a pod.), budovať aplikácie, ktoré uľahčujú každodenný život zamestnancov a obyvateľov jednotlivých samospráv, či využívať vedomosti a skúsenosti open data expertov a nadšencov pri hľadaní nových riešení na lokálnej, regionálnej a celoštátnej úrovni.

Diskusia o zadefinovaní publikačného minima bola doteraz podceňovaná – je načase dotiahnuť tento dôležitý krok a zapojiť do open data priestoru čo najväčší počet samospráv.


[1]  V strategickom dokumente Strategická priorita: Otvorené údaje

[2] Obcí s rozšírenou pôsobnosťou je dnes v ČR 205 väčších obcí, ktoré majú v pôsobnosti aj časť agendy pre ďalšie obce v okolí.