-
1. Čo sú otvorené dáta a načo sú dobré
Nestretli ste sa ešte s pojmom otvorené dáta alebo nemáte presnú predstavu čo sa pod týmto pojmom myslí? Odpovede nájdete v tejto lekcii. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ako dáta a ich vizualizácia a analýza pomohli vyriešiť dovtedy neriešiteľné problémy ✓čo je to licenčná a technická otvorenosť ✓ aké sú benefity otvorených dát pre samosprávy a občanov ✓ aké najlepšie aplikácie vznikli s ich použitím.
-
2. Načo sú mestám otvorené dáta
Nie ste si istí, či je správne rozhodnutie zverejňovať otvorené dáta? Aké benefity to môže Vašej samospráve priniesť? Odpovede nájdete v tejto lekcii. V tejto lekcii sa doziete napríklad: ✓ Aké benefity prináša mestám a obciam zverejňovať otvorené dáta ✓ Na koľko miliárd eur vyčíslila Európska komisia trh s otvorenými dátami ✓ Aké okolnosti viedli mestá na Slovensku začať so zverejňovaním otvorených dát ✓ Aké verejné politiky a služby plánovali mestá, obce a kraje na základe analýzy dát
-
3. Ako otvárať dáta koncepčne
Ste už rozhodnutí otvoriť svoje dáta ale neviete ako na to? Na čo všetko si dať pozor aby Vaše úsilie prinieslo úžitok? Odpovede nájdete v tejto lekcii. Dozviete sa napríklad: ✓ aká legislatíva súvisí s otvorenými dátami ✓ čo je to dátový audit ✓ čo všetko nám môže pomôcť pri vyberaní dát, ktoré zverejníme ✓ základné otázky súvisiace s GDPR ✓ kde a ako informovať verejnosť o zverejnení dát ✓ prečo zverejnenie otvorených dát nemusí byť drahé.
-
4. Aké dáta zverejniť
Viete už že chcete zverejňovať otvorené dáta a máte predstavu ako na to ale rozmýšľate nad tým aké dáta sú vhodné na zverejnenie? V tejto lekcii nájdete odpovede. V priebehu tejto lekcie sa dozviete napríklad: ✓ čo je to publikačné minimum a na čo je dobré ✓ prečo je dobré urobiť prieskum dopytu verejnosti po dátach ✓ datasety s vysokou pridanou hodnotou ✓ aké datasety zverejňujú slovenské a české samosprávy ✓ aké dáta zverejniť počas koronakrízy
-
5. Ako zverejniť dáta technicky
Ako zverejniť dáta efektívne? Aké sú vhodné formáty, licencie a technické riešenia? Odpovede nájdete v tejto lekcii. V priebehu tejto lekcie sa dozviete napríklad: ✓ prečo zverejňovanie otvorených dát nemusí byť drahé ani zložité ✓ aké licencie sú vhodné pre otvorené dáta ✓ aké technické štandardy existujú pre otvorené dáta na Slovensku ✓ aké platformy možno využiť na publikovanie otvorených dát
-
6. Skúsenosti miest s otváraním dát
V tejto lekcii nájdete skúsenosti miest a samosprávneho kraja s otváraním dát. V priebehu tejto lekcie sa dozviete napríklad: ✓ aké dáta zverejnilo mesto Trenčín, na čo ich využíva a aké má plány do budúcna ✓ ako sa Prešov stal jedným z popredných miest v zverejňovaní dát na Slovensku ✓ ako pracuje PSK s geodátami ✓ ako a prečo otvorila Bratislava svoje dáta ✓ v čom je Gdansk popredu oproti slovenským mestám
-
7. Kde nájsť datasety
Chceli by ste pracovať s otvorenými dátami ale neviete ako na to? V tejto lekcii predstavujeme prvý krok - kde hľadať otvorené dáta. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ ktoré slovenské mestá zverejňujú otvorené dáta a v akých formátoch ✓ čo ponúka národný open data portál ✓ čo ponúkajú open data portály v zahraničí ✓ na čo si dať pozor pri používaní otvorených dát ✓ portály so zaujímavými údajmi
-
8. Zverejnenie dát v súlade s GDPR
Ako zverejniť dáta tak aby to bolo v súlade s GDPR, ochranou osobných údajov a legislatívou? Odpovede sa dozviete v tejto lekcii.
- Ako zabezpečiť zverejňovanie otvorených dát v súlade s GDPR
- Účel GDPR, vzťah medzi zverejňovaním otvorených údajov a ochranou osobných údajov
- Príklady zverejňovaných datasetov z pohľadu GDPR
- Odpovede na často kladené otázky
- Analýza možností zverejňovania otvorených údajov samospráv v súvislosti s ochranou osobných údajov
- Lekcia 8 – Kvíz
-
9. Príklady open data aplikácií
V tejto lekcii nájdete príklady vizualizácií, aplikácií a analýz vytvorených z otvorených dát na Slovensku a v ČR. Dozviete sa napríklad: ✓ ako sa dozvedieť čo sa deje na vašej ulici/vo vašom okolí ✓ aká je najvyužívanejšia slovenská aplikácia založená na otvorených dátach ✓ ako sa vyznať v demografii vášho mesta podľa ulíc ✓ ako je možné prehľadne vizualizovať reklamný smog
-
10. Vizualizácia otvorených dát
V tejto lekcii sa dozviete prečo je vizualizácia dát dôležitá a ako vizualizovať otvorené dáta v 3 rôznych nástrojoch - Power BI, Tableau a Google Data Studio. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ prečo sú vizualizované dáta pre náš mozog lákavejšie ✓ aké sú špecializované nástroje na prácu s dátami ✓ aké majú výhody a nevýhody ✓ ako prepájať dáta ✓ ako vytvárať interaktívne vizualizácie
- Prečo vizualizovať dáta
- Nástroje na vizualizáciu bez nutnosti programovania
- Vizualizácia otvorených dát v Google Data Studio – základy
- Vizualizácia otvorneých dát v Tableau Public – základy
- Vizualizácia otvorených dát v Microsoft Power BI – základy
- Vizualizácia otvorených dát v Microsoft Power BI II. – prepájanie údajov a aktualizácia údajov
- Lekcia 10 – Kvíz
-
11. Ako budovať komunitu
Chcete aby nad Vašimi dátami vznikali riešenia? Aby boli používané, sťahované, aby sa o nich písalo? Ako na to vám odpovie táto lekcia. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ aké metódy zapájania verejnosti sa používajú v Slovensko.digital ✓ aké metódy zapájania sa úspešne fungujú v zahraničí ✓ kto je kto v slovenskej open data komunite ✓ ako postupovať pri práci s komunitou
-
12. Atribúty kvalitných dát
Máte už zverejnené dáta ale nie ste si istí ich kvalitou? Ak nad Vašimi dátami nič dlhšie nevzniká, môže byť problémom aj ich kvalita. Ako na to Vám prezradíme v tejto lekcii. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ prečo je dôležité pravidelne aktualizovať dáta ✓ prečo je lepšie zverejniť viac ako menej ✓ aké chyby komplikujú spracovania datasetov ✓ prečo Slovensko kleslo v medzinárodnom hodnotení kvality otvorených dát Open Data Maturity Index
Kontakt
Príklady zverejňovaných datasetov z pohľadu GDPR
EVIDENCIA PRIESTUPKOV
Evidenciu priestupkov v zmysle agendy obecnej polície možno použiť aj na iný účel pri aplikovaní príslušných ustanovení Infozákona. Obecná polícia zabezpečuje verejný poriadok v obci, spolupôsobí pri ochrane jej obyvateľov a iných osôb v obci pred ohrozením ich života a zdravia.
Obecná polícia objasňuje priestupky, ak tak ustanovuje osobitný predpis, prejednáva v blokovom konaní priestupky ustanovené osobitným predpisom a priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky spáchané porušením príkazu, zákazu alebo obmedzenia vjazdu, jazdy, odbočenia, otáčania, cúvania, zastavenia alebo státia vyplývajúceho zo všeobecnej úpravy cestnej premávky alebo z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia. Obecná polícia napokon oznamuje príslušným orgánom porušenie právnych predpisov, ktoré zistí pri plnení svojich úloh a ktorých riešenie nepatrí do pôsobnosti obce.
V súvislosti s plnením týchto povinností obecná polícia vedie evidenciu a vytvára register informácii. Vo vzťahu k verejnosti týchto registrov Infozákon ukladá ich prevádzkovateľom povinnosť zverejnenie na voľne prístupnej internetovej stránke (t. j. bez akýchkoľvek obmedzení prístupu) a bezodplatne.
Osobitne je potrebné skúmať, či pri spracúvaní a zverejňovaní údajov nedochádza k zásahom do práva na súkromie fyzických osôb. Na zodpovedanie tejto otázky je potrebné analyzovať spracúvané údaje s ohľadom na skutočnosť, či nenapĺňajú definíciu identifikovanej alebo identifikovateľnej osoby.
Príklad: Mesto ABC zverejňuje dataset o spáchaných priestupkoch v nasledovnom rozsahu: miesto, čas, druh priestupku, sankcia. Na základe týchto charakteristík nemožno priamo ani nepriamo určiť osoby, ktoré sú páchateľmi priestupku, prípadne boli účastné sankcionovaného konania. Predpokladom na určenie osoby je znalosť ďalších informácii, ktoré nie sú bežne dostupné. Môžeme preto konštatovať, že spracúvané informácie nie sú osobnými údajmi.
EVIDENCIA OBČANOV
Evidencia občanov Slovenskej republiky a využívanie údajov na zverejňovanie informácii o demografii, pôrodnosti, úmrtnosti a podobne. Spracúvanie týchto údajov je na základe zákona o štatistike. Obce a mestá, ak zverejňujú údaje tak ide o údaje sprístupňované Štatistickým úradom SR.
Štatistický úrad SR ako prevádzkovateľ je povinný rešpektovať povinnosti pri nakladaní s osobnými údajmi. Ak je súčasťou dôverných štatistických údajov osobný údaj fyzickej osoby, úrad alebo iný orgán tvoriaci národný štatistický systém postupuje pri jeho spracúvaní podľa osobitného predpisu. Zverejňované údaje neobsahujú osobné údaje.
Obce a mestá nie sú obmedzované v prípade zverejňovania údajov o občanoch Slovenskej republiky, ak sú získavané zo zdrojov Štatistického úradu SR.
EVIDENCIA PSOV
Každý pes držaný nepretržite viac ako 90 dní na území Slovenskej republiky podlieha evidencii psov. Držiteľ psa je povinný prihlásiť psa do evidencie v lehote do 30 dní od uplynutia posledného dňa lehoty uvedenej v prvej vete v mieste, kde sa pes v danom roku prevažne nachádza.
Zoznam psov je niektorými obcami a mestami zverejňovaný. Aj keď nie je priamo zverejnené meno a priezvisko držiteľa psa, vzniká otázka, či spracúvané údaje nie sú osobnými údajmi? Účel ale aj dopad takéhoto spracúvania sa týka konkrétnej fyzickej osoby.
Vedomosť o adrese trvalého pobytu držiteľa psa, resp. umiestnení chovného priestoru alebo zariadenia na chov psov, umožňuje vyčleniť z neurčitého počtu dotknutých osôb, osobu, ktorá je takto určiteľná. Inými slovami, zverejnením údajov z evidencie psov sa dozvedáme informácie týkajúce sa určiteľnej fyzickej osoby. V danom prípade preto ide o spracúvanie osobných údajov, nakoľko je možné identifikovať pravdepodobného majiteľa psa. Potrebné je preto vykonať test zlučiteľnosti účelov a nastaviť ďalšie pravidlá pre spracúvanie týchto osobných údajov.
ELEKTRONICKÁ ÚRADNÁ TABUĽA
Povinnosti pre obce na zverejňovanie viacerých informácii o činnosti vyplývajú jednak zo zákona o obecnom zradení a zo zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Predpokladá sa primerane použitie ustanovení na zverejňovanie informácií Národnou radou SR aj obecnými zastupiteľstvami, mestskými zastupiteľstvami a miestnymi zastupiteľstvami a zastupiteľstvami samosprávy vyššieho územného celku.
V danom prípade je zverejňovanie plnenie zákonnej povinnosti a preto existuje právny základ aj pre osobné údaje.
ZVEREJŇOVANIE FOTIEK ZAMESTNANCOV
Mesto zverejnilo fotografie svojich príslušníkov mestskej polície, čo sa nestretlo so súhlasom niektorých príslušníkov. Spracovanie osobných údajov zamestnancov reguluje zákon č. 18/1998 Z.z. o ochrane osobných údajov, pričom § 78 ods3 uvádza: Prevádzkovateľ, ktorý je zamestnávateľom dotknutej osoby, je oprávnený poskytovať jej osobné údaje alebo zverejniť jej osobné údaje v rozsahu titul, meno, priezvisko, pracovné zaradenie, služobné zaradenie, funkčné zaradenie, osobné číslo zamestnanca alebo zamestnanecké číslo zamestnanca, odborný útvar, miesto výkonu práce, telefónne číslo, faxové číslo, adresa elektronickej pošty na pracovisko a identifikačné údaje zamestnávateľa, ak je to potrebné v súvislosti s plnením pracovných povinností, služobných povinností alebo funkčných povinností dotknutej osoby. Poskytovanie osobných údajov alebo zverejnenie osobných údajov nesmie narušiť vážnosť, dôstojnosť a bezpečnosť dotknutej osoby. Inými slovami, spracúvanie fotografie dotknutej osoby nie je možné na základe zákona, do úvahy preto prichádza získavanie súhlasu.
ZVEREJŇOVANIE INFORMÁCIÍ O SPOKOJNOSTI SO SLUŽBAMI
Vyšší územný celok riešil otázku zverejňovania informácii o spokojnosti so službami kraja. V danom prípade treba skúmať účel spracovania a teda, či osobnú údaje sú nevyhnutné na takéto spracúvanie. Máme zato, že účel – informovanie o kvalite poskytovaných služieb, je možné dosiahnuť aj anonymizovaním zverejnením informácii o spokojnosti s poskytovanými službami. Ak by malo dôjsť aj k použitiu osobných údajov, bude nevyhnutné získavať od dotknutých osôb súhlas so spracovaním.