-
1. Čo sú otvorené dáta a načo sú dobré
Nestretli ste sa ešte s pojmom otvorené dáta alebo nemáte presnú predstavu čo sa pod týmto pojmom myslí? Odpovede nájdete v tejto lekcii. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ako dáta a ich vizualizácia a analýza pomohli vyriešiť dovtedy neriešiteľné problémy ✓čo je to licenčná a technická otvorenosť ✓ aké sú benefity otvorených dát pre samosprávy a občanov ✓ aké najlepšie aplikácie vznikli s ich použitím.
-
2. Načo sú mestám otvorené dáta
Nie ste si istí, či je správne rozhodnutie zverejňovať otvorené dáta? Aké benefity to môže Vašej samospráve priniesť? Odpovede nájdete v tejto lekcii. V tejto lekcii sa doziete napríklad: ✓ Aké benefity prináša mestám a obciam zverejňovať otvorené dáta ✓ Na koľko miliárd eur vyčíslila Európska komisia trh s otvorenými dátami ✓ Aké okolnosti viedli mestá na Slovensku začať so zverejňovaním otvorených dát ✓ Aké verejné politiky a služby plánovali mestá, obce a kraje na základe analýzy dát
-
3. Ako otvárať dáta koncepčne
Ste už rozhodnutí otvoriť svoje dáta ale neviete ako na to? Na čo všetko si dať pozor aby Vaše úsilie prinieslo úžitok? Odpovede nájdete v tejto lekcii. Dozviete sa napríklad: ✓ aká legislatíva súvisí s otvorenými dátami ✓ čo je to dátový audit ✓ čo všetko nám môže pomôcť pri vyberaní dát, ktoré zverejníme ✓ základné otázky súvisiace s GDPR ✓ kde a ako informovať verejnosť o zverejnení dát ✓ prečo zverejnenie otvorených dát nemusí byť drahé.
-
4. Aké dáta zverejniť
Viete už že chcete zverejňovať otvorené dáta a máte predstavu ako na to ale rozmýšľate nad tým aké dáta sú vhodné na zverejnenie? V tejto lekcii nájdete odpovede. V priebehu tejto lekcie sa dozviete napríklad: ✓ čo je to publikačné minimum a na čo je dobré ✓ prečo je dobré urobiť prieskum dopytu verejnosti po dátach ✓ datasety s vysokou pridanou hodnotou ✓ aké datasety zverejňujú slovenské a české samosprávy ✓ aké dáta zverejniť počas koronakrízy
-
5. Ako zverejniť dáta technicky
Ako zverejniť dáta efektívne? Aké sú vhodné formáty, licencie a technické riešenia? Odpovede nájdete v tejto lekcii. V priebehu tejto lekcie sa dozviete napríklad: ✓ prečo zverejňovanie otvorených dát nemusí byť drahé ani zložité ✓ aké licencie sú vhodné pre otvorené dáta ✓ aké technické štandardy existujú pre otvorené dáta na Slovensku ✓ aké platformy možno využiť na publikovanie otvorených dát
-
6. Skúsenosti miest s otváraním dát
V tejto lekcii nájdete skúsenosti miest a samosprávneho kraja s otváraním dát. V priebehu tejto lekcie sa dozviete napríklad: ✓ aké dáta zverejnilo mesto Trenčín, na čo ich využíva a aké má plány do budúcna ✓ ako sa Prešov stal jedným z popredných miest v zverejňovaní dát na Slovensku ✓ ako pracuje PSK s geodátami ✓ ako a prečo otvorila Bratislava svoje dáta ✓ v čom je Gdansk popredu oproti slovenským mestám
-
7. Kde nájsť datasety
Chceli by ste pracovať s otvorenými dátami ale neviete ako na to? V tejto lekcii predstavujeme prvý krok - kde hľadať otvorené dáta. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ ktoré slovenské mestá zverejňujú otvorené dáta a v akých formátoch ✓ čo ponúka národný open data portál ✓ čo ponúkajú open data portály v zahraničí ✓ na čo si dať pozor pri používaní otvorených dát ✓ portály so zaujímavými údajmi
-
8. Zverejnenie dát v súlade s GDPR
Ako zverejniť dáta tak aby to bolo v súlade s GDPR, ochranou osobných údajov a legislatívou? Odpovede sa dozviete v tejto lekcii.
- Ako zabezpečiť zverejňovanie otvorených dát v súlade s GDPR
- Účel GDPR, vzťah medzi zverejňovaním otvorených údajov a ochranou osobných údajov
- Príklady zverejňovaných datasetov z pohľadu GDPR
- Odpovede na často kladené otázky
- Analýza možností zverejňovania otvorených údajov samospráv v súvislosti s ochranou osobných údajov
- Lekcia 8 – Kvíz
-
9. Príklady open data aplikácií
V tejto lekcii nájdete príklady vizualizácií, aplikácií a analýz vytvorených z otvorených dát na Slovensku a v ČR. Dozviete sa napríklad: ✓ ako sa dozvedieť čo sa deje na vašej ulici/vo vašom okolí ✓ aká je najvyužívanejšia slovenská aplikácia založená na otvorených dátach ✓ ako sa vyznať v demografii vášho mesta podľa ulíc ✓ ako je možné prehľadne vizualizovať reklamný smog
-
10. Vizualizácia otvorených dát
V tejto lekcii sa dozviete prečo je vizualizácia dát dôležitá a ako vizualizovať otvorené dáta v 3 rôznych nástrojoch - Power BI, Tableau a Google Data Studio. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ prečo sú vizualizované dáta pre náš mozog lákavejšie ✓ aké sú špecializované nástroje na prácu s dátami ✓ aké majú výhody a nevýhody ✓ ako prepájať dáta ✓ ako vytvárať interaktívne vizualizácie
- Prečo vizualizovať dáta
- Nástroje na vizualizáciu bez nutnosti programovania
- Vizualizácia otvorených dát v Google Data Studio – základy
- Vizualizácia otvorneých dát v Tableau Public – základy
- Vizualizácia otvorených dát v Microsoft Power BI – základy
- Vizualizácia otvorených dát v Microsoft Power BI II. – prepájanie údajov a aktualizácia údajov
- Lekcia 10 – Kvíz
-
11. Ako budovať komunitu
Chcete aby nad Vašimi dátami vznikali riešenia? Aby boli používané, sťahované, aby sa o nich písalo? Ako na to vám odpovie táto lekcia. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ aké metódy zapájania verejnosti sa používajú v Slovensko.digital ✓ aké metódy zapájania sa úspešne fungujú v zahraničí ✓ kto je kto v slovenskej open data komunite ✓ ako postupovať pri práci s komunitou
-
12. Atribúty kvalitných dát
Máte už zverejnené dáta ale nie ste si istí ich kvalitou? Ak nad Vašimi dátami nič dlhšie nevzniká, môže byť problémom aj ich kvalita. Ako na to Vám prezradíme v tejto lekcii. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ prečo je dôležité pravidelne aktualizovať dáta ✓ prečo je lepšie zverejniť viac ako menej ✓ aké chyby komplikujú spracovania datasetov ✓ prečo Slovensko kleslo v medzinárodnom hodnotení kvality otvorených dát Open Data Maturity Index
Kontakt
Vizuálny smog
Vizuálny smog je druh smogu, ktorý chápeme ako presycovanie verejných priestorov reklamou. Touto témou sa zaoberá viacero aktivistov a mimovládnych organizácií, ale v poslednej dobe tiež samosprávy samé.
K téme však existuje veľmi málo dát. Bratislava sa ako jedno z prvých miest snažila vniesť do témy dáta pomocou mapy a blogu.
V ostatných slovenských samosprávach však takáto práca zatiaľ absentuje a ide skôr o voľnočasovú aktivitu jednotlivcov ako komplexný zber dát o vonkajšej reklame. V tomto by však mohlo pomôcť ak by mestá a obce zverejnili údaje, ktoré o reklamných zariadeniach majú.
Otvorené dáta o reklamných zariadeniach zverejnili doposiaľ zo slovenských miest a obcí len dve – Žilina a Trnava. Rozhodli sme sa využiť údaje z Trnavy, ktoré obsahujú u mnohých reklamných zariadení údaj o ich ploche a vytvoriť vizualizáciu, aby si obyvatelia mesta a potenciálni voliči vedeli lepšie pozrieť kde je v meste najviac vizuálneho smogu, a komu reklamné zariadenia patria. Táto vizualizácia by mala verejnosti pomôcť, aby sa stala citlivejšia na túto tému.
Pokiaľ chcú samosprávy strategicky riadiť mesto, je potrebné zhromažďovať a zverejňovať dáta, na základe ktorých má aj verejnosť šancu pomôcť s analýzou dát, prípadne sa zapojiť aj do diskusie o riešení problémov.
Podobné prehľadné vizualizácie by mohli vzniknúť aj v ďalších slovenských mestách – stačí len aby otvorili svoje dáta a zverejnili datasety.
Vizuálny smog v Trnave
Rozloha smogu v Trnave sú podľa zverejneného datasetu takmer 2 futbalové ihriská, viac ako 12 544 m2. Keby sme túto plochu prepočítali na bilboardy, ide o tisíc bibloardov so štandardnými rozmermi. Oficiálne je na území mesta (podľa datasetu ulice) 330 ulíc, to znamená ekvivalent toho, ako keby sme na každú ulicu umiestnili viac ako 3 bilboardy. Celkovo 127 ulíc obsahuje reklamné plochy, ide o viac ako tretinu všetkých ulíc (38%).
Najviac reklamnej plochy sa nachádza na plachtách (44%), ďalej na jednostranných bilboardoch (takmer 24%), iná reklamná plocha (viac ako 12%) a označenie prevádzky (takmer 10%). Podľa týchto údajov je v meste Trnava plocha bilboardov ekvivalentná približne 285 bilboardom štandardných rozmerov (16% reklamných plôch v meste).
Spomedzi top 10 ulíc, ktoré majú najviac reklamnej plochy sa nachádzajú v MČ Trnava – stred 3 ulice, v MČ Trnava – juh a Trnava – východ taktiež po 3 ulice, v MČ Trnava – sever len 1 ulica. Všetky ulice sú hlavnými ťahmi mesta, takže sa dá očakávať vysoká koncentrácia reklamných plôch.
Čo sa týka mestských častí, východ, stred a juh majú najviac reklamných plôch (každá viac ako 3000 m2), nasledujú sever, západ a Modranka. Najviac m2 reklamných plôch na rozlohu má mestská časť Trnava – stred, až viac ako 1 500 m2 na 1 km2. Nasledujú MČ východ, juh, západ, sever a Modranka. Rozdiel medzi stredom a ostatnými MČ je pritom výrazný, MČ stred má až štvornásobok reklamných plôch oproti druhej MČ Trnava – východ. Je to však dané hlavne rozlohou MČ, kedy MČ stred sústreďuje husto zastavané územia, ostatné MČ majú vo svojej rozlohe započítané aj nezastavané územia napr. polia.
Trh s reklamnými zariadeniami je pomerne rozdrobený. Najväčší žiadateľ, Akzent BigBoard a.s. disponuje len 5,5% plochy reklamných zariadení v meste. Žiadateľov je spolu až 648, pričom priemerný počet reklamných zariadení na žiadateľa je 3,3 a mediánová plocha na 1 žiadateľa je 2,1 m2.
Ďalej sa pozrime ako funguje vizualizácia a aké údaje ponúka.
Ako vizualizácia funguje
Vizualizácia ponúka používateľom 4 pohľady:
- Zobrazenie polohy a výmery reklamných zariadení na mape,
- Porovnanie ulíc a mestských častí,
- Rebríček žiadateľov o povolenie podľa výmery reklamných zariadení,
- Suma príjmov mesta zo zmlúv za prenájom reklamnej plochy s 20 najväčšími vlastníkmi.
Odkaz na vizualizáciu: https://datastudio.google.com/reporting/79223a7b-faf1-41ec-8808-cf325b13d7eb
Zobrazenie polohy reklamných zariadení na mape
V tomto zobrazení si používateľ môže pozrieť, kde sa v meste nachádzajú reklamné plochy. Plochy sú rozlíšené podľa veľkosti reklamnej plochy (čím väčší krúžok tým väčšia reklamná plocha). V súvislosti s polohou reklamných zariadení je výhodné v mape využiť službu Google Streetview, ktorá ponúka reálne fotografie daného miesta na mape. Užívateľ si tak môže pozrieť reálne polohu reklamného zariadenia na ulici. Treba však pripomenúť, že nie všetky snímky tejto služby musia byť aktuálne. Po pridržaní kurzoru nad krúžkom používateľ vidím rozmer reklamnej plochy a žiadateľa (firmu alebo živnostníka). Po kliknutí na krúžok používateľ vidí v grafe vľavo, koľko m2 reklamnej plochy na danej adrese tvoria rôzne druhy reklamy (bilboardy, plachty, označenie obchodnej prevádzky, atď.). Celková plochu reklamných plôch v meste je prepočítaná na plochu štadióna a plochu bilboardu, aby si používateľ vedel ľahšie plochu predstaviť.
Porovnanie ulíc a mestských častí
Druhé zobrazenie ponúka možnosť porovnania počtu m2 reklamných plôch jednotlivých ulíc. Čím väčší krúžok je umiestnený na ulici, tým viac reklamnej plochy na nej nájdeme. Mestské časti sú na mape rozlíšené farbami. V tabuľke v ľavej hornej časti sú umiestnené údaje o rozlohe reklamných plôch podľa mestských častí a prepočítané údaje na km2. Z týchto údajov sa dá usudzovať, ktorá mestská časť má najviac reklamných plôch vzhľadom na svoju rozlohu a ktorá najmenej, keďže mestské časti majú rôznu rozlohu a nemožno ich priamo porovnávať.
Rebríček žiadateľov
Každé rozhodnutie o umiestnení reklamnej stavby má svoje číslo a svojho žiadateľa. V niektorých prípadoch ide o obchody, ktoré majú umiestnené reklamné tabule pred svojou prevádzkou, prípadne sú to reklamné agentúry či iné podnikateľské subjekty. V poslednom pohľade si používateľ môže prezrieť rebríček žiadateľov podľa rozlohy reklamných zariadení. Pokiaľ používateľ vyberie niektorých žiadateľov, v grafe vpravo dole sa zobrazí typ reklamnej plochy. V grafe vpravo hore je zobrazený podiel jednotlivých žiadateľov na celkovom „trhu reklamných plôch“ v meste.
Suma príjmov mesta zo zmlúv
Pokúsili sme sa spárovať dataset zmluvy mesta so zoznamom reklamných zariadení aby sme zistili, aké príjmy plynú mestu z prenájmu pozemkov a plôch, na ktorých je reklama umiestnená. Keďže spárovanie nie je možné urobiť plne automaticky kvôli limitom datasetu zmluvy, manuálne sme spárovali 20 najväčších vlastníkov reklamnej plochy v meste (približne polovica reklamnej plochy). Príjmy mesta z týchto zmlúv sa pohybovali okolo hranice 40 000 EUR ročne, pričom mali v rokoch 2018 a 2019 tendenciu mierne klesať. To môže byť spojené s redukovaním reklamnej plochy v meste, čo však nevieme na základe datasetu plne potvrdiť.
Spracovanie a kvalita dát
V našej vizualizácii sme využili otvorené dáta publikované mestom Trnava. Dáta obsahujú o každej reklamnej ploche evidenčné číslo, druh stavebného objektu, opis reklamnej plochy, výmeru, adresu, umiestnenie (na stavebnom objekte, v dotyku s mestskou komunikáciou, na oplotení, ostatné), číslo povolenia a meno žiadateľa. Opäť ako pri adresách a prevádzkach sme museli adresy previesť do GPS súradníc, čo nemusí byť vždy úspešný proces. Oveľa lepšie by pritom bolo, ak by mestá zverejnili priamo GPS súradnice, pokiaľ ich majú k dispozícii. Taktiež pri 623 reklamných plochách nebola uvedená výmera. Tieto údaje by bolo vhodné do datasetu doplniť. Taktiež by z hľadiska sledovania vývoja reklamných plôch bolo vhodné doplniť do datasetu rok povolenia stavby, prípadne aj rok zrušenia povolenia. Takto by bolo možné sledovať, či sa rozloha reklamných plôch v meste zväčšuje alebo zmenšuje.
Ako sa dá vytvoriť podobná vizualizácia
Aplikáciu alebo vizualizáciu nad ľubovoľným datasetom si môžete vytvoriť jednoducho a zadarmo pomocou voľne šíriteľných nástrojov. V tomto príklade sme použili Google Data Studio. Použiť môžete však aj Tableau, Power BI alebo iné dostupné nástroje.
Pozrite si aj naše ďalšie open data aplikácie.